Zaken doen met het lokaal bestuur
Het lokaal bestuur is voor elk(e) werk, levering of dienst die het wil bestellen, verplicht om rekening te houden met de wetgeving op overheidsopdrachten. Het is de bedoeling om lokale ondernemers zo veel mogelijk de kans te geven om ook deel te nemen aan deze overheidsopdrachten.
Registreer
Heb je interesse om met jouw onderneming mee te dingen naar zo’n overheidsopdracht? Registreer je dan op deze pagina.
Je gegevens komen terecht in een database die de stadsdiensten kunnen gebruiken om op zoek te gaan naar potentiële kandidaten in functie van hun aankoop. Vermeld dus duidelijk voor welk soort opdracht van werken, leveringen of diensten je graag in aanmerking wil komen.
Is jouw specialisatie wat wij zoeken? Dan is het mogelijk dat je een uitnodiging krijgt om een offerte in te dienen!
Voor welke overheidsopdrachten kom ik in aanmerking?
Je kan je op deze website registreren voor opdrachten op basis van aanvaarde factuur (max. 30.000 euro, exclusief btw) of na het voeren van een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (max. 143.000 euro, exclusief btw).
Voor deze opdrachten mag het lokaal bestuur zelf ondernemingen selecteren die in aanmerking komen om de opdracht uit te voeren.
- Een opdracht op basis van een aanvaarde factuur
De stadsdiensten kunnen de prijsvraag via brief of via mail versturen. Je offerte mag dan ook via brief of mail terug gestuurd worden.
- Een opdracht op basis van een onderhandeling zonder voorafgaande bekendmaking.
De dienst aankoop zal de prijsvraag met alle bijhorende documenten bezorgen via het e-Procurement platform. Jouw offerte en alle bijhorende documenten moet je dan ook via dit platform indienen.
Overheidsopdrachten via e-Procurement
Wil je als onderneming inschrijven voor een overheidsopdracht en maak je voor het eerst gebruik van het e-Procurement platform, registreer je eerst op het platform.
Alle gepubliceerde overheidsopdrachten van het lokaal bestuur kan je terugvinden op het e-Procurement platform. Als ondernemer kan je via dit platform deze raadplegen en je offerte of aanvraag tot deelneming indienen.
Ben je al geregistreerd, raadpleeg de lopende opdrachten.
Tip: maak een zoekprofiel aan. Met een zoekprofiel blijf je steeds op de hoogte van de lopende aanbestedingen.
Veelgestelde vragen
Vragen over een opdracht in e-Procurement?
Bij elke opdracht in het platform wordt een forum opengesteld. Daar kan je je vragen stellen over de opdracht. De reeds gestelde vragen en antwoorden zijn zichtbaar voor iedereen in het platform.
Hulp nodig bij het gebruik van e-Procurement
- Bezoek het helpcentrum van e-Procurement. Daar vind je heel wat uitleg over de functionaliteiten van het platform.
- Je kan er demonstraties en instructievideo’s bekijken.
- Maak gebruik van het oefenplatform in de demonstratieomgeving om bepaalde zaken te oefenen.
- Heb je dan nog vragen? Neem contact op met de helpdesk.
CPV-code in e-Procurement
Als onderneming kies je jouw specifieke specialisatie en eventueel bijkomende specialisaties. Op het platform wordt elke specialisatie gekoppeld aan een CPV-code. Het is dus van belang op de juiste codes (werken/leveringen/diensten) te linken en niet te ver in de subcategorieën te kiezen.
Wanneer de dienst Aankoop een opdracht lanceert, wordt er ook één of worden meerdere CPV-code(s )gekozen die betrekking hebben op de opdracht. Ondernemers die hun zoekprofiel met deze codes hebben ingesteld, krijgen automatisch een mail dat er een nieuwe opdracht werd gelanceerd.
De CPV-codes bestaan uit cijfers (acht cijfers plus een controlecijfer), die overeenkomen met een omschrijving van het type leveringen, werken of diensten die het voorwerp van de opdracht vormen. Het is een soort uniform classificatiesysteem voor overheidsopdrachten.
Hoe kies je de juiste code(s)?
Via de website van Public Tendering kan je de lijst van CPV-codes raadplegen en kan je de verschillende categorieën terugvinden. Ook via de zoekmachine kan je op zoek gaan naar de gepaste CPV-code. Kies jouw specifieke specialisatie en eventueel bijkomende specialisatie.
Hoe een offerte of aanvraag tot deelneming indienen via e-Procurement
In het helpcentrum van het platform kan je de handleiding raadplegen om een offerte of aanvraag tot deelneming in te dienen.
Met volgende aandachtspunten moet je rekening houden:
- Je dient te ondertekenen met een geldige elektronische handtekening
- Zorg dat je alle gevraagde opdrachtdocumenten via het platform indient
- De opgegeven limietdatum en limietuur zijn bindend. De kluis sluit op dit moment onherroepelijk. Na dit ogenblik mag de dienst Aankoop geen enkele offerte of aanvraag meer aanvaarden, dus ook niet per mail.
Elektronische handtekening
In e-Procurement moet je steeds ondertekenen met een geldige gekwalificeerde elektronische handtekening. Je elektronische handtekening moet gelijk gesteld kunnen worden aan je handgeschreven handtekening. De digitale handtekening met je e-ID geldt als gekwalificeerde handtekening.
Je kan op voorhand de handtekeningmethode uittesten op het platform, zo vermijd je eventuele problemen tijdens je indiening.
Een offerte moet steeds ondertekend zijn door een persoon (of meerdere) die bevoegd of gemachtigd is (zijn) om te ondertekenen. Is dat niet het geval, dan is er sprake van een ‘substantiële onregelmatigheid’ en is de offerte nietig. Gunning is dan niet mogelijk.
Handtekenbevoegdheid
Voeg dus bij jouw offerte de documenten toe die de handtekenbevoegdheid bevestigen:
- een kopie van de statuten waarin de vertegenwoordigingsbevoegdheid is opgenomen.
- een kopie van de benoemingsakte van de ondertekende natuurlijke persoon(en) in de functie die hen de bevoegdheid geeft om te ondertekenen (tenzij de statuten die informatie reeds bevatten).
Als de bestuurder van een inschrijver zelf een rechtspersoon is, moet je ook de statuten van de inschrijver, benoeming van de bestuurder-rechtspersoon, statuten van de bestuurder-rechtspersoon en benoeming van de bestuurder-natuurlijke persoon van de bestuurder-rechtspersoon toevoegen.
Volmacht of mandaat
Een volmacht (of mandaat) kan de zaken uiteraard vereenvoudigen: als de Raad van Bestuur (in het geval van een NV) of een bestuurder die alleen mag handelen (in het geval van een BV of een CV) een andere persoon mandateert om een offerte te ondertekenen en dit mandaat de mandataris op naam identificeert, hoeft enkel een kopie van dit mandaat bij de offerte te worden gevoegd.