Een vaste standplaats op de openbare markt wordt toegewezen per abonnement. Als marktkramer kan je daarvoor een aanvraag indienen bij de gemeente. Als kandidaat-aanvrager word je, mits je de nodige documenten hebt, in een wachtregister geplaatst. Zodra er een plaats vrijkomt, waarvoor je als eerste in aanmerking komt, kan je een abonnement verkrijgen.
Voorwaarden
Om opgenomen te worden in het wachtregister en in aanmerking te komen voor een vaste standplaats op de openbare markt, moet je aan de onderstaande voorwaarden voldoen.
Je hebt een QR-code waar je ondernemingsgegevens kunnen gecheckt worden in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO).
Je hebt een verzekering voor burgerlijke aansprakelijkheid en brandrisico’s en, indien van toepassing, een keuringsattest voor jouw gas- en/of elektriciteitsinstallatie.
Je hebt, als je voeding wilt verkopen, een registratie, erkenning of toelating van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV).
Je hebt, als je gegiste en/of sterke drank wilt schenken, een drankvergunning voor een reizende drankgelegenheid. Die drankvergunning vraag je aan bij de gemeente waar je gedomicilieerd bent.
Je hebt, als je gegiste en/of sterke drank wilt verkopen (geen consumptie ter plaatse), een handelaarsvergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken. Je vraagt die vergunning aan bij de gewestelijke directie van Douane en Accijnzen.
Geldigheidsduur
Abonnement: de abonnementen worden toegekend voor de duur van 3 maanden. De abonnementen worden telkens stilzwijgend verlengd.
Opname in wachtregister: de kandidaturen blijven opgenomen in het wachtregister voor 2 jaar, daarna moeten de kandidaten hun kandidatuur herbevestigen om in het register opgenomen te blijven.
Procedure
Je dient jouw kandidatuur in via het aanvraagformulier en voegt daar de onderstaande documenten bij:
een kopie van jouw QR-code
een kopie van jouw e-ID
een kopie van de verzekeringspolis burgerlijke aansprakelijkheid (bewijs van een geldige dekking)
een kopie van de brandverzekering (bewijs van een geldige dekking)
een kopie van het attest keuring elektriciteitsinstallatie (indien van toepassing)
een kopie van het attest keuring gasinstallatie (indien van toepassing)
een kopie van de registratie, erkenning of toelating van het FAVV (indien van toepassing)
een drankvergunning voor reizende drankgelegenheid (indien van toepassing)
een handelaarsvergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken (indien van toepassing)
Je kan jouw aanvraag, gericht aan de gemeente ter attentie van het college van burgemeester en schepenen, indienen:
per brief tegen ontvangstbewijs
per aangetekende brief met ontvangstbewijs
per e-mail (duurzame drager tegen ontvangstbewijs).
Jouw aanvraag wordt chronologisch ingeschreven in het wachtregister.
Het college van burgemeester en schepenen beslist over de toekenning van de standplaats.
Bedrag
Kost
De aanvraag tot opname in het wachtregister is gratis.
De kostprijs voor het abonnement vaste standplaats:
voeding: minimum 110,42 euro per 3 maanden.
niet-voeding: minimum 110,42 euro per 3 maanden
Het abonnement gaat in op 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober.
De tarieven worden gekoppeld aan de evolutie van de consumptieprijsindex en stemt overeen met de index van november 2022. Het tarief wordt jaarlijks op 1 januari aangepast aan het consumptieprijsindexcijfer van de maand november, die aan het aanslagjaar voorafgaat. Meer informatie over de berekening vind je terug in het reglement inzake het heffen van een retributie op ambulante handel op het openbaar domein.
Meer info
Meer info vind je op de website van Vlaio
Bekijk hier het reglement:
Het retributiereglement voor ambulante handel op het openbaar terrein vind je hier terug.