De elektronische vreemdelingenkaart vervangt de papieren verblijfsvergunning van zowel EU-burgers als niet-EU-burgers. Zo krijgen ook niet-Belgen toegang tot toepassingen van e-government en kunnen ook zij documenten elektronisch ondertekenen.
Deze elektronische identiteitskaart geldt vanaf de leeftijd van 12 jaar. Wanneer een niet-Belgisch kind, jonger dan 12 jaar, ingeschreven is in de registers en recht heeft op een verblijf in België, kan het een elektronisch identiteitsbewijs voor een niet-Belgisch kind aanvragen.
Voorwaarden
Zowel EU-burgers als niet-EU-burgers ouder dan 12 jaar kunnen een elektronische vreemdelingenkaart aanvragen. Er zijn 14 types vreemdelingenkaarten:
elektronische A kaart: bewijs van inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - beperkte duur
elektronische B kaart: bewijs van Inschrijving in het Vreemdelingenregister voor derdelanders - onbeperkte duur
elektronische K kaart (vroeger C kaart): verblijfskaart voor gevestigde vreemdeling of voor Zwitser met (duurzaam) verblijf
elektronische L kaart (vroeger D kaart): verblijfsvergunning voor EU-langdurig ingezetene
elektronische EU kaart (vroeger E kaart): verklaring van inschrijving voor EU-burgers met verblijf van meer dan 3 maanden
elektronische EU+ kaart (vroeger E+ kaart): verblijfskaart voor EU-burgers met duurzaam verblijf
elektronische F kaart: verblijfskaart van familielid van EU-burger of Belg - procedure gezinshereniging
elektronische F+ kaart: duurzaam verblijfskaart voor derdelands familielid van EU-burger of Belg
elektronische H kaart: Europese blauwe kaart voor hoogopgeleide werknemer
elektronische I kaart: verblijfskaart voor ‘Intra-Corporate Transferees’
elektronische J kaart: verblijfskaart voor mobiele ‘Intra-Corporate Transferees’ in het kader van lange termijn mobiliteit
elektronische M kaart: verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
elektronische M kaart met vermelding duurzaam verblijf: duurzame verblijfskaart voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
elektronische N kaart: kaart voor klein grensverkeer voor begunstigden van het terugtrekkingsakkoord
De pasfoto die je meebrengt mag maximaal 6 maanden oud zijn en moet voldoen aan de normen opgelegd door de International Civil Aviation Organization (I.C.A.O). Het is belangrijk dat jouw gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach). Je kan ook gratis professionele pasfoto's maken aan het loket van Burgerzaken.
Wat heb je nodig?
Jouw huidige verblijfskaart of het attest van verlies of diefstal van deze kaart.
Een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's. Je kan ook gratis professionele pasfoto's maken aan het loket van Burgerzaken.
Bij de activering van de kaart: de brief met jouw pincode en pukcode.
Procedure
De procedure tot het bekomen van een machtiging tot verblijf en bijgevolg tot het bekomen van een verblijfskaart is verschillend naargelang de nationaliteit en het doel van verblijf.
Je kan jouw elektronische vreemdelingenkaart aanvragen bij de dienst Burgerzaken. Maak hiervoor een afspraak of meld je bij het onthaal van het stadhuis tijdens de openingsuren.
Een drietal weken na de aanvraag zal je de pin- en puk code ontvangen waarna je de elektronische vreemdelingenkaart kan ophalen. Neem de codes mee om jouw kaart te activeren.
Bedrag
De kostprijs voor een elektronische vreemdelingenkaart is
24,70 euro (2025) of 26,50 euro (2026) voor verblijfskaarten EU, EU+, F, M, N, A, B, H, K, L, J, I
147,20 euro (2025) of 159,00 euro (2026) voor spoedprocedure
Het retributiereglement voor administratieve handelingen burgerzaken vind je hier terug.