Sinds 2011 liggen de belangrijkste mobiliteitsdoelstellingen voor Diksmuide vast in een beleidsplan. Dit gemeentelijk mobiliteitsplan kijkt tien jaar ver en kan zelfs een doorkijkperiode van dertig jaar omvatten. Je vindt er onze (langetermijn)visie op duurzame mobiliteitsontwikkeling.
Bekijk het mobiliteitsplan van Diksmuide onderaan de pagina.
Het gemeentelijk plan wordt overkoepeld door de ruimere plannen van zowel de provincie als van de Vlaamse overheid.
Vervoerregio Westhoek
In 2018 besliste de Vlaamse overheid dat gemeentebesturen meer zelf kunnen beslissen hoe ze 'hun' mobiliteit organiseren. Maar omdat verkeer natuurlijk niet stopt aan de grens van een gemeente werd Vlaanderen hiervoor opgedeeld in 15 zogenaamde vervoerregio's. In deze vervoerregio's of VVR's werken verschillende gemeenten samen 1 mobiliteitsplan uit, specifiek voor hun regio. Vervoerregio Westhoek is één van die regio's en Diksmuide maakt deel uit van deze regio.
Regionaal mobiliteitsplan
Op 10 februari 2024 heeft de Vlaamse Minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters het Regionaal Mobiliteitsplan 2030-2050 voor de vervoerregio Westhoek officieel goedgekeurd, nadat de Vervoerregioraad het plan op 31 januari 2024 definitief heeft vastgesteld. Dat plan tekent de toekomst van de mobiliteit in de vervoerregio Westhoek uit en bevat acties voor lokale en bovenlokale overheden om die toekomstvisie te realiseren. Dit plan is het resultaat van intensieve samenwerking tussen de steden en de gemeenten van de vervoerregio met de Vlaamse Overheid en de provincie. De nadruk wordt gelegd op het bovenlokale aspect, zonder het lokale uit het oog te verliezen. Ook het middenveld en de burger zelf werkten hieraan mee.
Bekijk het Regionaal Mobiliteitsplan:
Mobiliteitsbeleid van de Vlaamse overheid
De Vlaamse Overheid stelt rond haar mobiliteitsbeleid vijf basisdoelstellingen voorop:
- bereikbaarheid vrijwaren met nadruk op multimodaliteit;
- toegankelijkheid waarborgen;
- verkeersonveiligheid terugdringen;
- verkeersleefbaarheid verhogen;
- schade aan milieu en natuur terugdringen.
Hiervoor proberen ze de principes van het STOP-beginsel op te volgen: eerst focussen we op de Stappers. Daarna krijgen de Trappers, vervolgens het Openbaar vervoer en het Privé-vervoer aandacht.
De mobiliteitsplanning van de provincie West-Vlaanderen
De mobiliteitsplanning van de provincie West-Vlaanderen spitst zich toe op verkeersveiligheid. De uitbouw van het bovenlokale fietsroutenetwerk en de recreatieve netwerken zijn belangrijke provinciale taakstellingen. De provincie onderneemt ook sensibiliserende acties naar scholen, bedrijven en andere doelgroepen
Mobiliteitsplanning van de stad Diksmuide
De stad Diksmuide onderschrijft de doelstellingen en principes van de provincie West-Vlaanderen. Met ons mobiliteitsplan wil de stad actief mee werken aan een duurzame mobiliteitsontwikkeling op haar grondgebied.
Het huidig gemeentelijke mobiliteitsplan werd begin 2018 geëvalueerd en getoetst op de actualiteitswaarde via een sneltoets. Deze toetsing gebeurde door de Gemeentelijke Begeleidingscommissie. De aangepaste versie werd voorgelegd aan de Regionale Mobiliteitscommissie van de provincie West- Vlaanderen. Een kwaliteitsadviseur controleerde of de procedure correct is verlopen. Het geactualiseerde mobiliteitsplan kreeg een gunstig advies.