Fraudeurs zijn steeds slimmer en actiever, zowel online als via telefonie. Hun doel is altijd hetzelfde: je geld of persoonlijke gegevens stelen. In dit artikel delen we de meest voorkomende vormen van fraude, tips om jezelf te beschermen en wat je moet doen als je slachtoffer bent.
Een neptelefoontje van je bank of deurwaarder, valse facturen van de Watergroep of andere ‘betrouwbare’ instellingen, nepwebshops, te goedkope vluchten, agressieve verkoop via tweedehandsplatforms, wonderproducten die te mooi lijken om waar te zijn ... De lijst aan fraudevormen is eindeloos. Wees alert als je vermoedt dat er sprake kan zijn van oplichting en houd steeds volgende tips in het achterhoofd:
• Tip: Banken, Microsoft of andere officiële instanties bellen, sms’en of mailen je nooit om wachtwoorden te delen of overschrijvingen te doen.
• Tip: Klik nooit zomaar op verdachte links, controleer websites via www.scamadviser.com of zoek de website eerst even op via een zoekmachine.
• Tip: Twijfel je? Hang op en bel zelf (via de vertrouwde kanalen) terug
• Tip: Niks besteld? Controleer altijd het rekeningnummer en bel de leverancier bij twijfel.
• Tip: Stuur nooit geld naar iemand die je enkel online kent.
• Tip: Te mooi om waar te zijn = niet doen.
• Tip: Betaal enkel via veilige methodes en laat je niet onder druk zetten door opdringerige verkopers.
Slachtoffer van fraude?
• Bel je bank of blokkeer je kaart via Card Stop (078 170 170)
• Doe aangifte bij de politie en neem bewijzen mee (mails, sms’en, screenshots, uittreksels)
Verdachte mail/fraude binnengekregen?
• Stuur het bericht naar Safeonweb (www.safeonweb.be)
• Meld de fraude via www.meldpunt.belgie.be, zo help je oneerlijke praktijken tegengaan
Lokale (niet-dringende) hulp nodig? Kom dan langs in het Digipunt in de bib, waar je elke donderdagvoormiddag (10.30 - 12 uur), of elke laatste maandag van de maand (16.30 – 18.30 uur) terechtkan voor gratis digitale hulp.
Neem hier een kijkje voor meer tips en informatie.