We leven in een land waar iedereen op zijn manier zin mag geven aan het leven, mag geloven wat hij of zij wil en hoe dat ingevuld wordt. En dat vinden we goed. Deze visie zien we terug op school in ons aanbod aan levensbeschouwelijke vakken.
Ouders (mogen vanaf de derde kleuterklas) moeten vanaf het eerste leerjaar een keuze maken voor godsdienstonderricht van de erkende godsdiensten: Katholieke, Protestantse, Orthodoxe, Islamitische, Anglicaanse of Joodse godsdienst. Maar er kan ook gekozen worden voor niet-confessionele zedenleer als alternatief voor de godsdienstles. Als ouders op basis van hun religieuze of morele overtuiging bezwaren hebben tegen het volgen van één van deze cursussen godsdienst of niet-confessionele zedenleer, dan kunnen ze vragen om een vrijstelling te krijgen. De ouders zorgen dan zelf voor opdrachten. Een vrijstelling betekent nooit dat een leerling minder tijd op school doorbrengt dan de andere kinderen.
Derde kleuters
Gezien de leerplicht werd verlaagd van het eerste leerjaar naar het derde kleuter, mogen ook kinderen van de derde kleuterklas reeds meevolgen met de levensbeschouwelijke lessen. Da's geen verplichting. Wanneer een kleuter een levensbeschouwelijk vak wil volgen, sluit de kleuter aan bij de lessen van het eerste leerjaar. Er wordt geen aparte les voorzien en de kleuter wordt hiervoor ook uit de kleuterklas gehaald. Heb je hier als ouder vragen bij, neem dan contact op met de directie.
Leerkrachten
Op dit moment werken enkele leerkrachten levensbeschouwelijke vakken in onze school.
- niet-confessionele zedenleer
- Katia Theunynck
- Sylvie Osstyn
- rooms-katholieke godsdienst
- Haaike Maipauw
- protestantse godsdienst
- Jolien Mares
- Mattanja Denuit
Hou er rekening mee dat er niet altijd een leerkracht beschikbaar is voor de gekozen godsdienst. De directie gaat hierover in gesprek.