naar inhoud
man en vrouw

Nieuwe ondernemer? Welkom in Diksmuide!

08 jun
Het stadscentrum onderging de afgelopen jaren een ware transformatie. In 2018 heropenden we de vernieuwde Grote Markt, de Generaal Baron Jacquesstraat werd heringericht en ook andere straten en hoekjes werden en worden volop vernieuwd.

Ondertussen krijgen ook de eerste plannen voor de nieuwe Boterhalle vorm en zetten we stappen om onze lokale economie verder te stimuleren.

Onder de noemer ‘DOEN in Diksmuide’ wordt achter de schermen al enkele maanden hard gewerkt aan verschillende initiatieven om jonge, startende maar ook bestaande ondernemers terug naar de binnenstad te trekken. Studiebureau ABM begeleidt het stadsbestuur bij de versterking van onze lokale economie.

Het arsenaal aan initiatieven is divers. “Zo willen we een website lanceren voor starters met info over leegstaande panden, ondersteunende maatregelen voor handelaars … Ook premies om ondernemers extra (financiële) ondersteuning te bieden behoren tot de mogelijkheden. Voorts willen we binnenkort in dialoog gaan met pandeigenaren en vastgoedmakelaars, twee centrale partijen binnen het aanpakken van de leegstand in de stad”, aldus Stijn De Meurisse van het studiebureau.

Koopgedrag Diksmuideling

In april polste het stadsbestuur bij inwoners naar hun koopgedrag, een oproep waar veel inwoners gehoor aan gaven. Stijn licht een tipje van de sluier: “Uit de bevraging bleek dat heel wat inwoners in eigen stad de dagelijkse goederen aankopen en tevreden zijn over het aanbod. Voor kleding en schoenen blijkt dan weer het tegenovergestelde: het lage aanbod zorgt voor een lage koopbinding en dat weerspiegelt zich in de cijfers. Hier is zeker nog verbeteringsmarge.”

“In een volgende fase willen we de leefbaarheid van bepaalde types handelszaken in kaart brengen. Zo hopen we nieuwe ondernemers naar de binnenstad te trekken, beleving en variatie in het winkelaanbod te verhogen en het handelscentrum aantrekkelijker te maken.”

Handelskern wapenen

“Ook al voor de coronacrisis had detailhandel te kampen met grote uitdagingen: het consumentengedrag verandert, het online shoppen neemt toe ... Dit project valt samen met het moment waarop we stilaan terug zicht krijgen op een ‘normale’ samenleving. Het pakket aan maatregelen dat we samen met de stad aan het uitwerken zijn is een welgekomen duw in rug waarmee we zowel ondernemers als de handelskern willen wapenen voor de toekomst”, aldus Stijn.
 

 ZIJ KOZEN VOOR DIKSMUIDE

Marc en Isabelle werken al enkele maanden hard aan de opening van hun zaak ‘Karo’s Eethuisje’ op de hoek van de Generaal Baron Jacquesstraat met de Grote Markt. Het goedlachse koppel uit Dilbeek baatte de afgelopen zes jaar een eethuis uit in Nieuwpoort. “Toen de huur er afliep besloten we de sprong te wagen. Het was een mooi verhaal, maar de zaak werd te klein, zeker toen afstand houden het nieuwe normaal werd.”

Droompand

Uiteindelijk zouden Marc en Isabelle op een pand in het hart van onze stad stuiten. “Het gebouw stond al even te huur maar het was instant liefde. Een prachtig gebouw, op een droomlocatie. Diksmuide was voor ons een ‘nieuwe stad’ maar we zijn – zelfs nu we nog niet open zijn – erg onder de indruk van de stad en z’n inwoners. Er hangt een heel goede sfeer, ook onder de handelaars in de buurt.”

Kwaliteit en lokale producten

Het koppel bestempelt hun zaak bewust als een eethuis. Op hun kaart prijken klassiekers als een pannenkoek, spaghetti of stoofvlees, maar door (lokale) kwaliteitsproducten te gebruiken tillen ze de klassiekers naar een hoger niveau. “Voor ons geen bitterballen van Mora maar verse van een slager uit de buurt. Via kleine extra’s maken we het verschil: een koffie serveren we altijd met een chocomousse, stukje cake en advocaat, onze huisgemaakte ijsthee met gember vloog in Nieuwpoort de deur uit ... We geven klassiekers een creatieve toets.”

Corona

Het Diksmuidse hoofdstuk van Marc en Isabelle startte begin november vorig jaar. “We begonnen te investeren, terwijl de kosten bleven doorlopen. Ondertussen liggen we al zeven maanden stil, waardoor ook onze reserves stilaan op geraken.”

Als we het koppel interviewen staat de langverwachte heropening van de terrassen voor de deur. Een heropstart met gemengde gevoelens. “We hebben maar één kans, het moet meteen goed zijn. Doen we de keuken volledig open of niet? Wat als het plots begint te regenen? De laatste maanden beginnen stilaan ook psychologisch door te wegen. Op den duur beginnen we ons af te vragen of we het fysiek wel nog zullen kunnen, de horeca is niet niks. Anderzijds staan we te popelen om van start te gaan. We zullen ons best doen, vriendelijk zijn, en hopen dat de rest vanzelf komt.” Aan enthousiasme ontbreekt het de starters alvast niet.

Net als Karo’s Eethuisje opende ook Commerce 82 de deuren in ons stadscentrum. Ook deze restauranthouders kozen vol goesting voor een Diksmuids verhaal en helpen – samen met heel wat bestaande bedrijven – van ons stadscentrum een bruisende binnenstad te maken. Je leert dit koppel beter kennen op pagina 24.

Nieuwsoverzicht