naar inhoud
Rekenmachine

Durf vergelijken

13 apr
Eén Belg op twee heeft een contract voor telefoon, gsm, internet en/of tv dat niet overeenstemt met zijn behoeften. Ook voor energie kiezen we nog steeds voor dure energieleveranciers.

Het kan interessant zijn om van operator of energieleverancier te veranderen. Maar verander niet zomaar, bijvoorbeeld omdat er een promotie wordt beloofd. Vergelijk grondig welke leverancier of operator voor jouw verbruik interessant kan zijn.

Ben je benieuwd of je goedkoper af bent bij een andere operator of energieleverancier? Dit kan voor telecom via de website van het BIPT: www.hetbestetarief.be. Je kunt ook je energiecontract vergelijken via de V-test http://vtest.vreg.be.

Wat heb je nodig om goed te kunnen vergelijken?

  • Je maandelijks verbruik, via de jongste factuur of door bvb. bij te houden hoeveel je belt;
  • hoeveel internet je gebruikt;
  • welke opties je wil bij digitale televisie.

Rechten bij de opzeg van een telecom-contract

  • Een gewone brief, fax of e-mail volstaat om je contract op te zeggen.
  • Voor een contract van bepaalde duur ouder dan zes maanden, kan er in geval van contractbreuk geen enkele schadevergoeding worden geëist. Bij een vervroegde contractbreuk binnen de eerste zes maanden kan je operator een schadevergoeding eisen (met als maximum het bedrag van het abonnementsgeld dat nog verschuldigd is tot aan het einde van de zesde maand na de inwerkingtreding van het contract).
  • Een contract van onbepaalde duur kan op elk moment kosteloos worden opgezegd, ongeacht wanneer het werd afgesloten.

Deze bepalingen zijn van toepassing op iedereen die minder dan vijf telefoonnummers heeft. Ze zijn ook van toepassing op gecombineerde diensten (bijvoorbeeld packs met internet, tv, vaste telefoon en gsm).

Veranderen van energieleverancier

Bij het veranderen van energieleverancier moet je enkel een contract afsluiten bij je nieuwe energieleverancier. Hij regelt alles met je oude leverancier. Je kunt steeds gratis veranderen van leverancier of contract. Je moet wel rekening houden met een opzegtermijn van één maand. Vraag altijd na vanaf welke datum de nieuwe leverancier kan beginnen leveren.

Wil je graag hulp bij het maken van deze vergelijking of heb je problemen met je operator of leverancier dan kun je langskomen in het Sociaal Huis of ons contacteren via telefoon of e-mail. Ben je niet mobiel? Dan kunnen wij ook bij je thuis langskomen.

(bron: http://nieuws.vtm.be/binnenland/173118-belg-kiest-te-vaak-voor-dure-energie)

 

i

Sociaal Huis
IJzerheemplein 4
T 051 793 793
sociaal.huis@diksmuide.be

Nieuwsoverzicht