naar inhoud
Week van de Valpreventie

Blijf in beweging, doe het veilig

20 apr

Tijdens de Week van de Valpreventie van 24 tot en met 30 april roepen we iedereen op om te bewegen. Vermijd valincidenten: volg onze tips, wees actief maar doe het op een veilige manier. Begin er vandaag nog aan!

 

Mariette, 76 jaar, heeft haar arm in het gips. Toen ze vorige week op haar kousen de trap afkwam, is gleed ze uit. Resultaat: veel blauwe plekken, stram en een gebroken pols.

Stoornissen in evenwicht, spierkracht en mobiliteit zijn enkele van de belangrijkste risicofactoren. Ze kunnen worden vermeden door regelmatig te bewegen. Vermijd valincidenten: volg onze tips.

 

Blijf actief

-         Zit niet te lang stil.

-         Beweeg dagelijks minstens 30 minuten zoals wandelen, zwemmen en werken in de tuin.

-         Werk aan je evenwicht, spierkracht en lenigheid.

-         Beweeg volgens je eigen mogelijkheden.

 

Ga voor een veilig huis

-         Vermijd gladde of natte vloeren, losliggende kabels of omkrullende tapijten.

-         Gebruik een veilige trapladder, zorg voor voldoende verlichting en handgrepen.

 

Verzorg je voeten

-         Draag gemakkelijke schoenen die je voet omsluiten. Draag de juiste maat. De zool is best plat (zonder hakje) en met profiel aan de onderkant.

-         Loop niet op blote voeten of kousen.

-         Laat voetproblemen behandelen (eelt, ingegroeide nagels …).

 

Kijk uit (met) je ogen

-         Draag een bril als het nodig is.

-         Zorg voor een regelmatige controle bij de oogarts.

 

Eet evenwichtig en gezond

-         Calcium en vitamine D zijn belangrijk voor stevige botten en spieren. Je vindt calcium in vis, melkproducten en bepaalde groenten en fruit (bijvoorbeeld: broccoli, pruimen). Vitamine D wordt aangemaakt door zonlicht.

-         Beperk je alcoholgebruik.

 

Let op met medicijnen

-         Bespreek het gebruik van medicijnen steeds met je huisarts, ook als het gaat over pijnstillers.

-         Vermijd kalmeer- en slaapmiddelen.

 

Voorkom duizeligheid bij het rechtstaan

-         Sta rustig recht uit bed of de zetel.

-         Haast je niet naar de bel of de telefoon.

-        Ben je vaak duizelig? Praat erover met je huisarts.

 

‘Blijf in beweging, doe het veilig’, ook in Diksmuide!

Omdat we jouw veiligheid heel belangrijk vinden, organiseren het Sociaal Huis en het ldc Ten Patershove activiteiten rond dit thema. Neem een kijkje in de Uit Kalender en schrijf je in voor de activiteiten voor 18 april! Wens je een flyer van de activiteiten? Kom gerust langs bij het ldc Ten Patershove.

Nieuwsoverzicht